Het vertrouwen is voelbaar
Bij Richting voel ik me echt op mijn plek. Er heerst een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid, en dat merk je meteen. Er is geen noodzaak voor een manager om ons te sturen; we pakken allemaal van nature onze rol op en doen dit met toewijding. Voordat iemand start bij Richting kan diegene eerst meelopen om de sfeer te proeven. Zo ervaar je dat er oprechte en eerlijke communicatie is; als je iets niet weet, vraag je het gewoon. Zelfstandigheid en autonomie zijn cruciaal hier, maar dat gaat hand in hand met onderling vertrouwen en korte communicatielijnen. Ik heb gezien vanaf het eerste uur van de oprichting van Richting, hoe Marc en Lars, de oprichters, naarmate de organisatie groeide, steeds meer durfden los te laten, wat mij sterkt in het gevoel dat er vertrouwen is in alle collega’s. Dit vertrouwen is ook voelbaar tussen collega’s. Zelfs al ben ik vaak onderweg en ondanks de grootte van het bedrijf, weet ik dat ik iedereen kan bellen, en dat geeft een gevoel van saamhorigheid. Richting voelt als een community waar iedere collega onderdeel van is.
Geen dag ziet er hetzelfde uit
Vanaf het eerste uur voel ik me bij Richting betrokken. Ik ben de beheerder van mijn eigen agenda; wie ik als klant bedien, ligt grotendeels in mijn handen. De autonomie die ik ervaar is groot, natuurlijk binnen bepaalde kaders. Als consultant is het van belang dat er omzet gegenereerd wordt en klanten tevreden blijven. Maar hoe ik dat bereik, daar heb ik volledige zeggenschap over. Bij Richting heb je geen tweewekelijkse bila met een leidinggevende, omdat we niet met managers werken. Dit betekent dat ik mijn creativiteit kan inzetten en op mijn manier als kerndeskundige de klant kan bedienen. Geen dag ziet er hetzelfde uit: soms zit ik vroeg in de auto voor gesprekken, andere dagen werk ik aan risico-inventarisaties of voer ik een analyse op verzuim of psychosociale arbeidsbelasting uit. Ik ben ook trots lid van het RAK, het kwaliteitsorgaan binnen Richting. Collega’s waarderen het dat ze op een vertrouwde manier met elkaar kunnen sparren over dossiers, en samen kunnen we open en eerlijk feedback geven en ontvangen. We focussen ons op het bieden van kwaliteit en het leveren van toegevoegde waarde aan onze klanten.
Stefan Adriaansen
Arbeids- en organisatiedeskundige
Stefan Adriaansen
Arbeids- en organisatiedeskundige